Integracja Sensoryczna

integracja sensoryczna

Jak możemy zrozumieć SI i co to w ogóle jest?

Każdy z nas opiera i organizuje swoje życie za pomocą zmysłów, jeśli jeden lub więcej zmysłów zawodzi dochodzi do dysfunkcji integracji sensorycznej. Inaczej mówiąc układ nerwowy nieprawidłowo organizuje. Musimy pamiętać, że ponad 80% całości układu nerwowego uczestniczy w przetwarzaniu bodźców sensorycznych. Jeśli mózg nie umie poradzić sobie z integracją bodźców „dochodzących” ze środowiska jakość naszego życia znacznie osłabia się, czujemy się niekomfortowo. Bardzo ważne jest, aby w jak najmłodszym wieku rozpoznać problem i wprowadzić odpowiednią metodę leczenia.

Przyczyny problemu.

Układ nerwowy rozwija się w życiu płodowym, dlatego tak ważne jest aby kobieta zadbała już w czasie ciąży o prawidłową integrację zmysłów swojego dziecka.

Stymulacja ciężarnej -korzystanie z fotela bujanego, hamaka, huśtawki, nawet kilka razy dziennie. Kołysanie stymuluje u maluszka układ przedsionkowy. Niedostateczna stymulacja u ciężarnej może powodować nadwrażliwość przedsionkową u dziecka czyli nasza pociecha może odczuwać niechęć, lęk przed np.: huśtaniem, wspinaniem się itp.

Poród

Naturalny poród jest jednym z największym przeżyć stymulującym dla rodzącej się istoty. Przejście przez kanał rodny daje możliwość dziecku pierwszego doświadczenia własnego ciała. Przeciśnięcie się główki przez kanał rodny jest stymulacją dla całego ciała a w szczególności dla mózgu. Dlatego dość istotną kwestia jest by kobiety decydowały się na poród naturalny. Oczywiście bardzo ważne są wskazania medyczne do cesarskiego cięcia. Jednak wiem z własnego doświadczenia, że wiele kobiet boi się bólu i cierpienia, musimy jednak pamiętać, że cesarskie cięcie nie daje możliwości przeżywania najważniejszego z punktu widzenia sensorycznego doświadczenia. Co może prowadzić do zaburzeń integracji sensorycznej.

Wcześniactwo

Niestety dzieci urodzonych wcześniej jest co raz więcej, niesie to za sobą szereg trudności zarówno w sferze medycznej, emocjonalnej, W dalszej kolejności wcześniactwo może wiązać się różnymi dysfunkcjami rozwojowymi, które mogą pojawić się w okresie przedszkolnym lub szkolnym. Trudności te mogą wynikać z brakiem integracji bodźców.

Świat XXI wieku

Rodzice XXI wieku, często zapominają o tak zwanym „ wychowaniu na trzepaku”- tak nazwałam metodę pracy, którą każdy z nas miał dostępną . W wieku od 3 do 7 lat występuje największa liczba połączeń między neuronami. Mózg dziecka potrzebuje relacji z innymi osobami ale i ciągłej stymulacji. Pamiętacie obraz dzieci wiszących na trzepakach głową w dół lub ciągłe przewroty na trzepakach. Dziecko w ten sposób samo stymulowało przedsionek. Zabawy podwórkowe dawały większą szansę na samodzielne wyrównanie deficytów sensorycznych.

Patrząc na dzieci teraz, a mam ku temu okazję ponieważ 12 lat pracuje jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej mogę ze śmiałością stwierdzić jak bardzo zmieniły się dzieci oraz podejście rodzic,ów do tak zwanych zabaw podwórkowych. Na naszych podwórkach po prostu nie ma dzieci za to są telefony komórkowe, tablety, komputery i już od najmłodszych lat mały człowiek jest wdrażany w świat iluzoryczny. Aktywność dzieci ogranicza się do lekcji w-f i to nie zawsze oraz dojściu do szkoły. Takie zachowania prowadza do zaburzeń integracji sensorycznej a co za tym idzie pojawiają się ogromne kłopoty w nauce, zachowaniu itp.,

Objawy – czyli co może niepokoić rodziców, opiekunów, nauczycieli:

  • Trudności w uczeniu się : ( zapamiętywaniu, pisaniu, wycinaniu, łączeniu elementów, czytaniu)
  • trudności w współdziałaniu w grupie
  • trudności w siedzeniu prosto w jednym miejscu podczas zajęć przy stole
  • trudności w koncentrowaniu uwagi
  • brak rozumienia poleceń
  • brak pewności siebie i własnej wartości
  • brak koordynacji ruchowej np.: trudności z jazdą na rowerze